utorok 22. februára 2011

Sevilla: cyklistické mesto

Na juhu Španielska leží na rieke Guadalquivir mesto Sevilla, hlavné mesto rovnomennej provincie a celej Andalúzie. Vo štvrtom najväčšom meste Španielska po Madride, Barcelone a Valencii žije 700 tisíc ľudí, v celom metropolitnom potom celkom jeden a pol milióna obyvateľov. Zatiaľ v meste z pohľadu mestskej hromadnej dopravy neexistovala akákoľvek cyklistická tradície ani infraštruktúra. Koho by tiež napadlo hnať sa niekam vo třicetistupňovém horúčave na bicykli? A v prevádzke plnom španielskeho temperamentu a úplne typickom štýle riadenia miestnych vodičov?

A predsa sa to podarilo. Dobrodružstvo, ktoré si väčšina miestnych obyvateľov skôr s chuťou odpustila, sa teraz stáva ich denné realitou. Za prácou, do škôl, priateľmi a po nákupoch jazdí na bicykli. A netrvalo to ani tak dlho. Iba za tri roky miestna samospráva doslova vydupal zo zeme, úplne z ničoho, prepracovaný plán rozvoja cyklistiky v meste. Aj preto bola práve Sevilla zvolená Európskou cyklistickou federáciou ako mesto, ktoré pohostia konferencii Velo-City 2011, ktorá sa tu bude konať od 23. do 25. marca.

Od roku 2007 do roku 2010 sa Sevilla zmenila z cyklisticky nepriateľského prostredia vo mesto cyklistike zasľúbenej. Vzniklo tu 120 kilometrov cyklotrás a podľa výskumov ľudia na bicykli denne podnikli od šiestich do šesťdesiatich tisíc jázd. Tridsať percent nových cyklistov pritom sedlo na bicykel "rovno" z auta, čo je úspech, ktorý málokto čekal.To znamená, že na bicykli dnes po Seville obyvatelia mesta podniknú sedem percent všetkých ciest.

Veľké množstvo mestských cyklistov pritom k jazdám využíva niektoré z dvoch a pol tisícky kolies z požičovní JC Decaux. To radí Sevillu na prvé miesto medzi sledovanými třiašedesáti mestami s výpožičnom systémom bicyklov. Priemerne tu denne prebehne dvadsaťpäť tisíc výpožičiek, čo je tiež prekvapujúce.

"Za veľmi krátku dobu sa nám podarilo skombinovať hospodárske úsilie s rozhodnú politikou zameranou na úpravu dopravnej situácie a rozvoj cyklistiky ako zdravého a udržateľného spôsobu dopravy s pozitívnym dopadom na život jednotlivcov aj spoločnosti," uviedol člen mestskej rady José Antonio García Cebrián. Podľa neho je Sevilla na dobrej ceste az nastoleného smere rozvoja dopravy v Seville už nie je cesty späť. "Bicykel je príkladom trvalo udržateľného spôsobu dopravy v meste a výrazným príspevkom do nutného boja proti zmenám klímy," doplnil radkyňa.


PlaySuperEna and win up to 150 million


Konferencia Velo-City 2011 v Seville

Ako jedno z popredných "cyklistických" miest sveta bude Sevilla v marci hostiť odbornú konferenciu Velo-city 2011, najväčší a najvýznamnejší konferenciu zameranú na plánovanie rozvoja cyklistickej dopravy, ktorú organizuje Európska cyklistická federácia PKF. "Štyri hlavné tematické oblasti - zdravie, vzdelanie, efektivita verejných investícií a ekonomický dopad - budú preberané so zameraním na to, ako môže byť kolo predstavované ako spôsob dopravy v meste, ako v ňom žiť zdravšie a zlepšiť kvalitu života jeho občanov," načrtol Bernhard Ensink, jeden z organizátorov konferencie.

Velo-city 2011 si kladie za cieľ na príkladoch - akým je napokon aj Sevilla - predviesť, že možno v relatívne krátkej dobe účelne zmeniť dopravné návyky obyvateľov, zvýšiť pomer cyklistov v meste a popísať, ako sa môže používanie bicyklov premietnuť v ekonomike a sociálnej oblasti. Celkovo bude počas konferencie prednesených na 250 prezentácií z dvadsiatich siedmich krajín. Zúčastniť sa jej má tisíc návštevníkov z celého sveta.


Play Euro Millions online

Kultúrne centrum juhu Španielska je príkladom toho, ako sa v pomerne krátkom čase môže premeniť mesto bez cyklistickej tradície v ukážkovej centrum "zelenej" dopravy. Sevilla zažila rapídna a efektívnu zmenu dopravnej situácie a predovšetkým myslenie miestnych ľudí a je dôkazom toho, že je možné zmeniť dopravné vzory. Úspechom španielskeho mesta sa môžu inšpirovať aj iné veľké mestá na iných miestach vo svete.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára