![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjkKjEPLnddgiFxeK9201MqNvXUuoI1i46qDcyZVSrLZur0e1XWE8eENOdROBC1iKzy0aNh7Oos6adGzXLtv39DXvG6J4HCuaz5ptNydhFHs-56foVQoH1aNxWXMyweasloKpbYbNHsU65u/s320/vyhrajloto_bonus.gif)
Pre cykloturistiku a pohodové jazdenie sa všeobecne odporúčajú krosové či trekingové bicykle. Majú ľahší rám a užšie plášte ako bicykle horské, väčší priemer kolies, iné pomery prevodov a ďalšie drobnejšie odlišnosti.
Väčšina cyklistov obidva pojmy nerozlišuje a používa ich takmer synonymne, ale v skutočnosti medzi oboma skupinami kolies rozdiel je - trekingové bicykle kúpite väčšinou aj blatníky, nosičom, svetlami a ďalším vybavením, často majú aj odlišnú geometriu rámu. Svojim výzorom sa hodí skôr do mesta a na ľahkú cykloturistiku po cyklotrasách v blízkom okolí.
Krosový bicykel nemá blatníky a ďalšie doplnky, ktoré na neho ale idú ľahko namontovať
Krosové bicykle síce z výroby podobnými doplnky vybavená nie sú, ale prakticky všetko možno na ne ľahko namontovať. Svojim střižením ponúkajú okrem pohodlného zvezenia aj športovejšiu kondičnú jazdu, môžete sa s nimi vydať aj na expedičné cesty ako cyklocestovatelia. Úplne bežné je dnes u tejto kategórie kolies odpruženie prednej vidlice (hoci s menšími zdvihmi ako u horských bicyklov), ktoré prináša túžobné pohodlie a je jedným z dôvodov, prečo tieto kolesá znesú ľahký terén ako sú lesné a poľné cesty.
Ak sa vrátime k pôvodnej otázke voľby, teda "v akom teréne budem jazdiť?", Platí pre krosové bicykle jedno: na asfaltových cestičkách a spevnených cestách kros lepšie ide, šliape sa na ňom ľahšie a pohodlnejšie. Skutočný terén a rozbité zjazdy sú s ním ale vstup zakázaný. V náročnejšom teréne odpruženie nestačí, úzke plášte na pohodlie a istote jazdy tiež nepridajú a po koreňoch a kameňoch sa na krosovom bicykli prakticky ísť nedá.
Horský bicykel (MTB)
Kto túži po tom sa tu a tam pustiť do odvážnejšieho terénu, lepšou voľbou pre neho bude horský bicykel. Koniec koncov aj s horskými bicyklami sa dá jazdiť po asfalte, hoci je im vyčítaná ťažkopádnosť a pomalosť. Nie je ale divu, pretože široké plášte horšie odvaľujú, priemer kolies je len 26 "a tiež geometria rámov je prispôsobená iného štýlu jazdy.
Kategória horských bicyklov zažíva veľký boom a okrem kolies s odpruženou prednou vidlicou sa už objavujú aj bicykle celoodpružené. V rámci MTB sa potom rozlišuje aj niekoľko ďalších kategórií a tak si špecifické modely kupujú priaznivci zjazdu, freeridu alebo all-mountain, čo sú zvyčajne celoodpružené horské bicykle s vysokými zdvihmi.
S kúpou horského bicykla ale získate možnosť voľby. Na asfalte síce budete možno pomalší, ale nebudete sa musieť báť občasných terénnych vložiek medzi koreňmi a kameňmi a počas svojich vychádzok budete môcť kedykoľvek zájsť na obľúbené lesné cestičky alebo zísť nejaký atraktívny zjazd. Ak naopak očakávate, že s partiou priateľov a detí na dovolenke budete jazdiť po asfalte a cyklotrasách, môžete si svoje horský bicykel prezuť na hladké a užšie plášte podobné tým na krosových bicykloch.
Pri zhotovovaní horského bicykla je potrebné počítať s tým, že ich ceny sú vždy o niečo vyššie ako u bicyklov krosových pre cykloturistiku. Vysvetlenie je jednoduché: horské bicykle sú vybavené odpružením s väčšími zdvihmi, mávajú drahšie kotúčové brzdy a sú u nich používajú trvácnejšie a odolnejšie materiály, aby kolesá vydržala aj tvrdšie zaobchádzanie. U kategórie celoodpružených kolies je potom ďalšie cenové navýšenie kvôli zadnému odpruženie.
Muky voľby
Jednoduchá rada teda nie je a záleží na každom z vás, čo pre svoju jazdu preferuje. Horský bicykel je schopným univerzál, u ktorého sa ale musíte uspokojiť s pomalší jazdou na asfalte. Naopak krosový bicykel na rovine šliape skoro samo, ale v ťažšom teréne ako sú tvrdé lesné a poľné cesty je stratené a veľa pohodlia neprinesie.
Prajeme šťastnú ruku pri výbere!
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára